شخصی به مدت چند سال امامت مردم را بر عهده داشته وبعد از گذشت سالها ادعا می کند که یهودی است، و دین اسلام وآیین مسلمانان را قبول ندارد، اکنون حکم نمازی که مردم در این مدت پشت وی خوانده اند چیست؟ آیا مردم نماز خود را اعاده کنند.

الجواب وبالله التوفیق

یکی از شرایط صحت امامت اسلام است، اگر شخص غیر مسلمان به عنوان امام جلو رفته و مقتدیان بدانند که او کافر هست نمازشان به هیچ عنوان صحیح نیست، اگر چه دیگر شرایط صحت ازقبیل بلوغ، طهارت ظاهری، علم ودانش در وی یافته شود، اما در صورتی که مردم نمی دانند پیش نمازشان کافر هست، ومدت زمان زیادی پشت او نماز خوانده اند، اکنون اگر اعلان کند که مسلمان نیست، این ادعایش پذیرفته نمی شود، زیرا نماز خود گواه بزرگی است بر اسلام، لذا این شخص را مجبور می کنند، که اسلام بیاورد، مقتدیان هم نمازشان را اعاده نکنند چون خبر شخص فاسق در این زمینه مورد قبول نمی باشد.

 الدلایل:

ـ في الهندیة:

رجل أمّ قوماً شهراً، ثم قال: کنت مجوسیاً، فإنه یجبر علی الإسلام ولا یقبل قوله، وصلاتهم جائزة، ویضرب ضرباً شدیداً، وکذا لو قال: صلیت بکم المدّة علی غیر وضوء، وهو ماجن لا یقبل قوله، وإن لم یکن کذلک واحتمل أنه قال علی وجه التورّع، والاحتیاط، أعادوا صلاتهم.([1])

ـ وفي الخلاصة:

رجل أمّ قوماً شهراً ثم قال: کنت مجوسیاً فإنه یجبر علی الإسلام ولا یقبل قوله وصلوة القوم جائزة ویضرب ضرباً شدیداً وکذا لو قال صلیت بکم المدة علی غیر وضوء وهو ماجن لاتقبل قوله،  وإن لم یکن کذلک واحتمل أنه قال علی وجه التورّع، والاحتیاط، أعادوا صلاتهم. وکذا لو قال کان في ثوبي قذر.([2])

ـ وفي المحيط البرهاني:

رجل أم قوماً شهراً ثم قال كنت على غير وضوء، وقال كان في ثوبي قذر، قال: يعيدون صلاتهم إلا أن يكون ماجناً، فحينئذٍ لا يلتفت إلى قوله ولا يعيدون الصلاة،، وقد فسر بعض المتقدمين الماجن:بالمائل إلى الهزء واللعب في هذه الصورة والله أعلم.([3])

ـ وفي التجنیس والمزید:

رجل صلی بالناس شهراً ثم بان أنه کان مجوسیاً، فصلاتهم جائزة، ویضرب هذا ضرباً شدیداً، ویجبر علی الإسلام، لأن الصلاة بجماعة دلیل الإسلام، فإذا أخبر أنه مجوسي کان ارتداداً.([4])


 ([1]) الفتاوی الهندیة/ج1/ص144/کتاب الصلاة/الباب الخامس في الإمامة/دارالفکر-بیروت.

 ([2]) خلاصة الفتاوی/ج1/ص145/کتاب الصلاة/الفصل الخامس عشرفي الإمامة/المکتبة الرشیدیه- کویته.

 ([3]) المحیط البرهاني/ج2/ص180/کتاب الصلاة/الفصل السادس: أحکام الإمامة/إدارة التراث الإسلامي-لبنان/الطبعة الأولی.

 ([4]) التجنیس والمزید/ج2/ص14/کتاب الصلاة/باب في الصلاة في الجماعة/إدارة القرآن والعلوم الإسلامیة/ الطبعة الأولی.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=997
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.