حکم ذبح حیوان خنثی (دارای هر دو علامت نری و مادگی) به عنوان قربانی چیست؟ آیا چنین قربانی صحیح است؟

جواب: قربانی حیوان مذکور جایز نیست. دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: لا تجوز التضحية بالشاة الخنثى.([1]) ([1]) الفتاوی الهندیة: (5/345)، کتاب الأضحیة، الباب الخامس: في بیان محل إقامة الواجب، ط: دار الفکر.

مطالعه بیشتر »

آیا ذبح حیوانی که به جهت معالجه بر بدن آن داغ گذاشته شده، به عنوان قربانی جایز است؟ با توجه به اینکه حیوان در حال حاضر کاملاً سالم است و تنها اثر داغ بر بدن آن باقی مانده است.

جواب: ذبح چنین حیوانی به عنوان قربانی صحیح و جایز است، زیرا داغ گذاری برای معالجه از جمله عیوبی نیست که طبق معیار شرعی به عنوان موانع قبولی قربانی ذکر شده باشد. دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: ويجوز المجبوب العاجز عن الجماع، والتي بها السعال،… والتي بها كيّ.([1]) ([1]) الفتاوی …

مطالعه بیشتر »

حکم ذبح حیوانی که برای همیشه نازا است (فاقد قدرت باروری) به عنوان قربانی چیست؟ آیا چنین قربانی صحیح است؟

جواب: اگر حیوان فقط عقیم باشد و هیچ عیب دیگری (بیماری آشکار یا نقص عضو) نداشته باشد، ذبح آن به عنوان قربانی جایز و صحیح است؛ زیرا نازایی به تنهایی از جمله عیوب مُبطِل قربانی محسوب نمی‌شود. دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: ويجوز المجبوب العاجز عن الجماع، والتي بها السعال، …

مطالعه بیشتر »

اگر گفته شود که مردم فلسطین زمین‌های خود را به صهیونیست‌ها فروخته‌اند و این انتقال مالکیت به صورت قانونی و داوطلبانه انجام شده، پس چه توجیهی برای مقاومت فلسطینیان و محکومیت اشغال سرزمین‌هایشان وجود دارد؟ آیا این ادعا واقعیت دارد یا بخشی از روایت تحریف‌شده برای توجیه ظلم تاریخی است؟

جواب: یهودیان از یک سو جوان‌های رعنای ما را فریب داده عقاید دینی آنها را متزلزل کرده و از سوی دیگر خود را به عنوان کشوری شرافت‌مند و عزت‌مند در قلوب آنها جای داده‌اند. خوب به یاد دارم که در تیرماه  1393که مصادف با ماه رمضان بود رژیم سفاک اسرائیل …

مطالعه بیشتر »

حکم شرعی قربانی کردن حیوانی که بیماری آن به صورت واضح و آشکار مشخص است، چیست؟

جواب: قربانی کردن چنین حیوانی جایز نیست، زیرا از شرایط صحت قربانی آن است که حیوان سالم و عاری از بیماری‌های مشهود باشد. بیماری واضح از عیوبی است که مانع صحت قربانی می‌شود.  دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: (وأما صفته): فهو أن يكون سليمًا من العيوب الفاحشة… ولا تجوز العمياء …

مطالعه بیشتر »

آیا ذبح حیوانی که بینی آن بریده شده است، به عنوان قربانی جایز است؟

جواب: خیر، قربانی کردن چنین حیوانی جایز نیست، زیرا از شرایط صحت قربانی آن است که حیوان سالم و فاقد عیوب واضح باشد، و قطع شدن بینی از عیوبی است که مانع صحت قربانی می‌شود. دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: ولا تجزئ الجدعاء وهي مقطوعة الأنف، كذا في الظهيرية. ([1]) …

مطالعه بیشتر »

آیا جایز است حیوانی که کور است را برای قربانی ذبح کنیم؟

جواب: قربانی کردن حیوان کور جایز نیست، زیرا از شرایط صحت قربانی آن است که حیوان سالم و عاری از عیوب واضح باشد. کوری از عیوبی است که طبق فتوای فقها، قربانی با وجود آن صحیح نیست. دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: (وأما صفته): فهو أن يكون سليمًا من العيوب …

مطالعه بیشتر »

با توجه به آیه 21 سوره مائده که خداوند به بنی‌اسرائیل دستور می‌دهد به سرزمین مقدس (فلسطین) وارد شوند، چرا امروز مسلمانان با بازگشت یهودیان به این سرزمین مخالفت می‌کنند؟ آیا این با دستور قرآن در تضاد نیست؟

جواب: از همه‌ی شما عزیزان می‌خواهم کمی به این موضوع فکر کنید: به نظر شما باید ما مسلمانها این آیه را به عنوان حجت قرار دهیم و از فلسطین عقب نشینی کنیم؟ یعنی باید آن را به یهودیان واگذار نماییم؟ خیر عزیزان! این سفارش و این فرمان حضرت موسی علیه …

مطالعه بیشتر »

معیار شرعی درباره میزان قطع شدن گوش حیوان قربانی چیست و چه مقدار از آن باعث عدم جواز قربانی می‌شود؟

جواب: بر اساس معیارهای شرعی اگر بیش از یک‌سوم گوش حیوان قطع شده باشد، قربانی کردن آن جایز نیست. اما اگر قطع شدن گوش به اندازه یک‌سوم یا کمتر باشد، قربانی کردن آن صحیح و جایز می‌باشد. دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: وفي الجامع أنه إذا كان ذهب الثلث أو …

مطالعه بیشتر »

آیا قربانی کردن حیوانی که دارای گوش است، اما گوش‌های آن به صورت مادرزادی کوچک می‌باشد، جایز است؟

جواب: بله، قربانی کردن چنین حیوانی جایز و صحیح است، زیرا کوچک بودن گوش‌ها به صورت مادرزادی، از جمله عیوبی نیست که حیوان را از قربانی کردن محروم کند، به شرط آنکه سایر شرایط و ضوابط شرعی در حیوان قربانی رعایت شده باشد. دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: (وأما صفته): …

مطالعه بیشتر »