جواب: استفاده از حنا برای زنان جایز است، اما حنا بستن به دست و ناخن برای مردان جایز نیست. دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: ولا ينبغي أن يخضب يدي الصبي الذكر ورجله إلا عند الحاجة ويجوز ذلك للنساء.([1]) ([1]) الفتاوی الهندیة: (359/5)، کتاب الکراهیة، الباب العشرون: في الزينة واتخاذ الخادم …
مطالعه بیشتر »امامت زن بر زنان در نماز جنازه چه حکمی دارد؟
جواب: مستحب است که زنان هر کدام جداگانه و بصورت انفرادی بر جنازه نماز بخوانند، اما چنانچه با جماعت و به امامت یک زن خوانده شد نیز جایز است. دلایل: ـ في الدر المختار: (و) يكره تحريما (جماعة النساء) ولو التراويح في غير صلاة جنازة (لأنها لم تشرع مكررة) ([1]) …
مطالعه بیشتر »امامت زن برای سایر زنان در نماز تراویح چه حکمی دارد؟
جواب: امامت زن برای سایر زنان در نماز تراویح یا نماز فرض مکروه تحریمی است. دلایل: ـ في الدر المختار: (و) يكره تحريما (جماعة النساء) ولو التراويح.([1]) ـ وفي رد المحتار: (قوله ولو في التراويح) أفاد أن الكراهة في كل ما تشرع فيه جماعة الرجال فرضا أو نفلا.([2]) ([1]) الدر …
مطالعه بیشتر »در اصطلاح شرع به چه کسانی «مَحْرم» و به چه کسانی «نامحرم» میگویند؟
جواب: به مردان و زنانی که ازدواج با آنها مطلقا و برای همیشه حرام است، «محرم» میگویند، مانند: مادر، پدر، خواهر، برادر و… و کسانی که ازدواج با آنها برای همیشه حرام نیست، «نامحرم» هستند، مانند: پسر عموها، دختر عموها، خواهر همسر، برادر شوهر و… . دلیله: ـ في الموسوعة …
مطالعه بیشتر »بیمار یا ناتوان که به علت عدم قدرت و توان روزه نگرفته بود و فدیه داده بود، پس از مدتی دوباره سالم شد و قدرت بر روزه گرفتن پیدا کرد، اینک آیا همان فدیه درست است یا اینکه باید روزه بگیرد؟
جواب: در اینصورت لازم است قضای روزهها را بجای آورد. دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: ولو قدر على الصيام بعد ما فدى بطل حكم الفداء الذي فداه حتى يجب عليه الصوم هكذا في النهاية. ([1]) ([1]) الفتاوی الهندیة: (207/1)، کتاب الصوم، الباب الخامس: في الأعذار التي تبیح الإفطار، ط: دار …
مطالعه بیشتر »شخصی به دلیل ضعف جسمانی توان روزه گرفتن نداشت و بعد از ماه رمضان نیز قادر به گرفتن روزه نبود، در این صورت چقدر باید فدیه بدهد؟
جواب: اگر فرد به حدی بیمار یا ضعیف بود که توان روزه گرفتن نداشت و امیدی هم به صحت و توانایی نداشت، باید به ازای هر روز معادل یک صدقه فطر بدهد. دلیله: ـ في الفتاوی الهندیة: المريض إذا خاف على نفسه التلف أو ذهاب عضو يفطر بالإجماع… فالشيخ الفاني …
مطالعه بیشتر »در شب ماه مبارک رمضان با همسرش همبستر شد و غسل را به تأخیر انداخت تا اینکه پایان سحر شد و وقت نماز صبح رسید یا اینکه به خواب رفت و بعد از طلوع آفتاب بیدار شد؛ آیا در اینصورت روزهاش درست است؟
جواب: شروع روزه در حالت جنابت اشکالی ندارد و روزه درست است، اما ناپاک ماندن تا بعد از طلوع آفتاب و قضا کردن نماز گناه بسیار بزرگی است؛ از این جهت مرد و زن باید قبل از صبح صادق غسل کنند تا مبادا حالت ناپاکی سبب نحوست نشود. دلیله: ـ …
مطالعه بیشتر »در دوران عادت ماهانه، از آنجا که زنان مدت چند روزی بخاطر عذر شرعی نماز نمی خوانند، برای برخی از زنان پس از پاک شدن بخاطر وقفهی ایجاد شده، کسالت در عبادت بوجود میآید؛ بطوری که بعد از پاک شدن، نشاط سابق را ندارند، آیا راهکاری وجود دارد تا این ضعف بوجود نیاید؟
جواب: برای چنین افرادی توصیه می شود در دوران عادت ماهانه، با رسیدن وقت هر نماز، وضو بگیرند و بر جانماز خود بنشینند و به اندازهی مدت زمان ادای نماز همان وقت ـ زمانی که پاک بوده اند ـ فقط ذکر و تسبیح بگویند چون ذکر و تسبیح در این …
مطالعه بیشتر »نمازگزار رکعت سوم نماز مغرب به امام ملحق شده و شریک جماعت میشود و بطور کامل رکعت سوم را درمییابد، اینک دو رکعت دیگر را به چه ترتیبی بخواند؟
جواب: نمازگزار بلند شود و قرائت بخواند، رکوع و سجده را بجای بیاورد و سپس برای تشهد بنشیند و باز بلند شود و رکعت باقی مانده را نیز قرائت بخواند و رکوع و سجده و تشهد را بجای آورده و سلام بدهد. دلیله: ـ في الفتاوی السراجیة: إذا أدرك …
مطالعه بیشتر »اعضای وضو باید پی در پی و بدون وقفه شسته شوند و تأخیری در شستن اعضای وضو بوجود نیاید که این کار ـ بوجود آمدن فاصله ـ کراهیت دارد؛ حال اگر هنگام وضو گرفتن آب تمام شد قطعا تا تهیه و تدارک آب، وقفهای بوجود خواهد آمد، آیا در این صورت نیز کراهیت بوجود خواهد آمد؟
جواب: خیر در این صورت کراهیتی در وضو بوجود نمیآید، چون بنابر عارض شدن عذری فاصله بوجود آمده است و در صورت عذر کراهیتی بوجود نمیآید. دلیله: في الفتاوی الهندیة: وإنما یکره التفریق في الوضوء إذا کان بغیر عذر، أما إذا کان بعذر، بأن فرغ ماء الوضوء، فیذهب لطلب الماء …
مطالعه بیشتر »