بنده پدر و مادر مریضی دارم که نیاز به خدمت دارند، در حالیکه کسی دیگر نیست که از آن‌ها نگهداری بکند، شوهرم نیز به من اجازه نمی‌دهد که پیش آن‌ها بروم؛ آیا بنده می‌توانم بدون اجازه شوهر برای خدمت پدر و مادر بروم یا خیر.؟

الجواب باسم ملهم الصواب

در صورتی که پدر و مادرِ زن یا یکی از آنان نیاز شدید به خدمت دارند و کسی دیگر غیر از همین دخترشان نیست که به آنها خدمت کند، در این هنگام زن مؤظف هست خدمت پدر و مادرش را بنماید ولو اینکه شوهر به وی اجازه ندهد، لذا می‌توان گفت که در اینصورت حق پدر و مادر بر حق شوهر مقدم است. اما در غیر اینصورت یعنی اگر پدر و مادر خودشان قادر به انجام کارهایشان هستند و یا کسی دیگر هست که به آنها خدمت کند، پس حق شوهر مقدم است، ولی با این حال می‌تواند از شوهرش اجازه گرفته و برای زیارت و یا خدمت پدر و مادرش برود و برای شوهر شایسته نیست که همسرش را از این کار باز دارد.

الدلائل:

ـ فی الدرّالمختار:

(ولا يمنعها من الخروج إلى الوالدين) في كل جمعة إن لم يقدرا على إتيانها على ما اختاره في الاختيار ولو أبوها زمنا مثلا فاحتاجها فعليها تعاهده ولو كافرا وإن أبى الزوج «فتح».([1])

ـ وفی ردّالمحتار:

  وبدونه (قوله زمنا) أي مريضا مرضا طويلا (قوله فعليها تعاهده) أي بقدر احتياجه إليها، وهذا إذا لم يكن له من يقوم عليه كما قيده في الخانية (قوله ولو كافرا) ؛ لأن ذلك من المصاحبة بالمعروف المأمور بها (قوله وإن أبى الزوج) لرجحان حق الوالد.([2])

ـ وفی المحیط البرهانی:

«الأصل:» امرأة لها أب زمن، وليس للأب من يقوم عليه غير الابنة، والزوج يمنعها من تعاهد الأب، جاز لها أن تعصي الزوج، وتطيع الأب مسلماً كان الأب أو كافرا.([3])


([1]) ج5/ص328/کتاب الطلاق/مطلب: فی الکلام علی المؤنسة/ دارالمعرفة.

([2]) ج5/ص 329و330 /کتاب الطلاق /مطلب: فی الکلام علی المؤنسة/دارالمعرفه.

([3])ج6/ص160/کتاب الإستحسان والکراهیة/الفصل الثانی والثلاثون فی المتفرقات/ مکتبه رشیدیه، کویته، پاکستان.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=609
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.