حکم میکاپ، گریم و دکلره از دیدگاه شرع مبین اسلام چیست؟ آیا درتغییر خلقت الله داخل هستند؟

الجواب باسم ملهم الصواب

{معرفی میکاپ، گریم ودکلره}

میکاپ همان آرایش معمولی است که با توجه به مد روز تغییر می‌کند. که میکاپ آرتیست (آرایشگر حرفه‌ای) با استفاده از رنگها به تغییراتی در چهره می‌‌پردازد و فقط به چهره رنگ می‌افزاید و با فرم دهی آن کاری ندارد.

اما گریم اینطور نیست و بر روی فرم و زوایا کار می‌کند و از تکنیک سایه روشن بهره می‌گیرد، یعنی هنگام گریم فقط قسمتهائی را برجسته یا فرو رفته می‌کند و این کار را باتیره و یا روشن و براق نمودن قسمتهای خاص از صورت انجام می‌دهد، بنابراین گریم مداوم نبوده و ظرف مدت کوتاهی از بین می‌رود.

دکلره: ازبین بردن رنگ طبیعی مو ـ باصطلاح بی رنگی ـ بصورت استفاده‌ی مواد شیمیائی. یعنی رنگ طبیعی را ازبین می‌ برد و رنگ پلاتینی(نقره‌ای) روی مو ایجاد می کند که میتوان انواع رنگهای دلخواه را روی آن ایجاد کرد. باصطلاح آماده سازی مو ‌برای رنگ کردن.

عوارض احتمالی ناشی از دکلره

  • کم شدن رطوبت
  • احتمال سوختگی پوست
  • زخم پوست سر
  • درصورت استفاده‌ی مداوم باعث خشکی، شکنندگی، سفیدی مو وموخوره می‌شود.

{بیان حکم این سه}

میکاپ،گریم و دکلره از نظر شریعت هیچ گونه مشکلی ندارند وجائز هستند؛ چرا که زن باید خود را برای همسرش آرایش نماید، و این مطلب باعث ازدیاد محبت بین زوجین می‌شود. ضمنا گریم و دکلره برای همیشه برروی پوست و مو نمی‌مانند، لذا در حکم تغییر خلقت الله داخل نمی‌شوند و از این رو مجاز اند.

  • در صورت دکلره چون در آن مواد شیمیائی مصرف شده وحساس است و باعث زخم و… نیز می‌شود،‌ لذا باید توسط آرایشگر خبره و حرفی انجام گیرد تا عوارض آن به حد اقل برسد.

الدلایل:

ـ فی تکملة فتح الملهم:

والحاصل: أن کل ما یفعل فی الجسم من زیادة أو نقص من أجل الزینة بما یجعل الزیادة أو النقصان مستمراً مع الجسم ، وبما یبدوا منه أنه کان فی أصل الخلقة هکذا؛ فإنه تلبیس وتغییرمنهی عنه.([1])  

ـ وفی كوكب الوهاج:

والحاصل أن كل ما يفعل في الجسم من زيادة أو نقص من أجل الزينة بما يجعل الزيادة أو النقصان مستمرًا مع الجسم وبما يبدو منه أنه كان في أصل الخلقة هكذا فإنه تلبيس وتغيير منهي عنه، وأما ما تزينت به المرأة لزوجها من تحمير الأيدي أو الشفاة أو العارضين بما لا يلتبس بأصل الخلقة فإنه ليس داخلًا في النهي عند جمهور العلماء.([2])

ـ فی البحرالرائق:

 ولا بأس بخضاب الرأس واللحية بالحناء والوشمة للرجال والنساء لأن ذلك سبب لزيادة الرغبة والمحبة بين الزوجين.([3])


 ([1])ج4/ص116/باب تحریم فعل الواصلة والمستوصلة…/مکتبة دارالعلوم کراتشی.  

([2])ج21/ص505/کتاب اللباس والزینة:باب تحریم فعل الواصلة والمستوصلة/الناشر:‌دار المنهاج [المکتبة الشاملة]

([3])ج8/ص335/کتاب الکراهیة/ فصل فی الأکل والشرب/مکتبه رشیدیه، کویته.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=541
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.