زید دختر خویش را به نامزدی خالد در می آورد. بعد از مراسم نکاح و ایجاب و قبول، خالد دائما برای نامزدش لباس و … می برد. هم اکنون زید مدعی است که بنده دخترم را به شما نمی دهم، چون با شما قصد شوخی داشته ام. این در صورتی است که مراسم عروسی برگزار نشده است. حکم شرعی مسئله فوق الذکر را بیان دارید.

الجواب باسم ملهم الصواب

در صورت مسؤله، نکاح واقع شده است و وکیل زن نباید مانع اجرای مراسم عروسی بشود؛ چون چند چیز هستند که شوخی و جدی آنها یکسان است که «نکاح» از جمله آنهاست.

دلایل:

ـ فی الدرّ المختار:

وقد صرحوا بعدم اعتبار الغلط والتصحيف في مواضع فأوقعوا الطلاق بالألفاظ المصحفة مع اشتراك الطلاق والنكاح في أن جدهما جد وهزلهما جد.([1])

ـ وفی فتح القدیر:

 العاشر: ينعقد النكاح من الهازل وتلزم مواجبه لقوله ـ صلى الله عليه وسلم ـ: [ثلاث جدهن جد وهزلهن جد: النكاح والطلاق ، والرجعة] رواه الترمذي من حديث أبي هريرة عن النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ، ورواه أبو داود وجعل العتق بدل الرجعة وكذا ينعقد من المكره.([2])


([1]) ردالمحتار/ج4/ص95/ کتاب النکاح، هل ینعقد الزواج بالألفاظ المصحفة… دارالمعرفة، بیروت: الطبعة الرابعة.

([2]) شرح فتح القدیر/ج3/ص190/کتاب النکاح،مکتبه رشیدیه، کویته.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=456
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.