الجواب باسم ملهم الصواب
باید دانست که ارتداد بزرگترین کفر است و اگر شخص به همین حالت خدای نکرده بمیرد، قطعا در جهنم خواهد بود و کسی که مرتد شده و دوباره مسلمان می شود، گرچه از عذاب همیشگی جهنم نجات می یابد، اما ثواب تمام اعمال گذشته او از بین خواهند رفت.
در صورت مسئوله ظاهر مذهب احناف در باره این زن اینست که با ارتداد هر یک از زوجین، نکاح آنها فسخ می شود، اما برخی از فقها زجراً برای آن زن و بخاطر جلوگیری از سوء استفاده و نیز محض جلوگیری از فتنه در جامعه ی اسلامی، ارتداد این زن را سبب آزادی از قید نکاح او با همسرش نمی پندارند و می فرمایند: حکم چنین زنی اینست که: بر قاضی لازم است تا او را مجبور بر اسلام آوردن مجدد و نیز بر تجدید نکاح با همسرش نماید.
دلایل:
ـ وفی البحرالرائق:
قوله: وارتداد أحدهما فسخ في الحال… وبعض مشايخ بلخ ومشايخ سمرقند أفتوا بعدم الفرقة بردتها حسما لباب المعصية، والحيلة للخلاص منه وعامة مشايخ بخارى أفتوا بالفرقة لكنها تجبر على الإسلام، والنكاح مع زوجها الأول لأن الحسم يحصل بهذا الخبر فلا ضرورة إلى إسقاط اعتبار المنافي… قالوا: ولكل قاض أن يجدد النكاح بمهر يسير ولو بدينار رضيت أو لا.([1])
ـ فی الهندیة:
ولو أجرت كلمة الكفر على لسانها مغايظة لزوجها أو إخراجا لنفسها عن حبالته أو لإستيجاب المهر عليه بنكاح مستأنف تحرم على زوجها فتجبر على الإسلام ولكل قاض أن يجدد النكاح بأدنى شيء ولو بدينار سخطت أو رضيت وليس لها أن تتزوج إلا بزوجها قال الهندواني: آخذ بهذا. قال أبو الليث وبه نأخذ كذا في التمرتاشي.([2])
ـ وفی الولوالجّیة:
(المرأة المنکوحة إذا إرتدت العیاذ بالله، تکلموا فیه؟ قال بعضهم: لا یفسد النکاح ،والصحیح : أنه یفسد، لکن تجبر علی تجدید النکاح؛ لأن الزجر قد حصل بالجبر علی التجدید، فلا ضرورة إلی إبقاء النکاح مع الردة).([3])
([1]) البحرالرائق شرح کنزالدقائق،ج3/ص373-374/کتاب النکاح ،باب نکاح الکافر، مکتبه رشیدیه، کویته.
([2]) الفتاوی الهندیة،1/ص430/کتاب النکاح الباب العاشر فی نکاح الکفار، داراحیاء التراث العربی،الطبعة الأولی:
([3]) الفتاوی الولوالجّیة، ج1/ص388/کتاب النکاح، الفصل السادس فی المتفرقات، مکتبة الحرمین الشریفین، کویته.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=452
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.