در نماز تراویح بسا اوقات حافظ هنگامی که آیه سجده را تلاوت می‌کرد، مستقیم به سجده نمی‌رفت، بلکه رکوع می‌کرد؛ در مورد علت سجده نکردن از او پرسیدیم، جواب می‌داد که آن را در رکوع نیت کرده‌ام و ادا شده است؛ آیا اینگونه درست است؟

جواب:

اگرچه افضل این است که به سجده برود و آن را در سجده ادا کند، اما به رکوع رفتن و نیت ادای سجده تلاوت را داشتن، کفایت می‌کند و جایز است.

دلیله:

ـ في الفتاوی الهندیة:

وإن قرأ آية السجدة في الصلاة فإن كانت في وسط السورة فالأفضل أن يسجد ثم يقوم ويختم السورة ويركع ولو لم يسجد وركع ونوى السجدة يجزيه قياسا وبه نأخذ.([1])


([1]) الفتاوی الهندیة: (133/1)، کتاب الصلاة، الباب الثالث عشر: في سجود التلاوة، ط: دار الفکر.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=4418
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.