جواب:
بهتر است که غسل دهنده در مقابل کارش اجرت دریافت نکند، اما چنانچه حاضر به غسل مجانی نباشد، پس اگر: 1ـ در آن شهر غیر از آن غسّال اجرت گیر، فرد یا افراد دیگری هم برای غسل دادن میت باشد، اجرت گرفتن برای آن غسّال جایز است. 2ـ در آن شهر غیر از آن غسّال اجرت گیر، فرد یا افراد دیگری برای غسل دادن میت نباشد، اجرت گرفتن برای آن غسّال جایز نیست. زیرا در اینصورت غسل میت وظیفه شرعی اوست و گرفتن اجرت در برابر وظیفه شرعی جایز نیست.
دلیل:
ـ في حاشیة الطحطاوي:
والأفضل أن يغسله مجانا وإن ابتغى الغاسل أجرًا جاز إن كان ثمة غيره، وإلا لا لتعينه عليه([1]).
ـ همچنین در فتاوای جامعة الحرمین الشریفین(ص426).
([1]) حاشیة الطحطاوي: (1/570)، کتاب الصلاة، باب: الجنائز، ط: دار الکتب العلمیة.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=4070
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.