الجواب باسم ملهم الصواب
باید دانست که نزد امام ابوحنیفه و امام ابویوسف رحمهما الله، علاوه بر نامردی و مقطوع الذکر بودن، در صورت مبتلا شدن شوهر به هر مریضیای، همسر حق فسخ نکاح را ندارد، و نزد امام محمد رحمه الله همسر بر اثر جنون و پیسی نیز میتواند حق فسخ نکاحش را مطالبه کند، و متاخرین احناف نیز بر همین فتوا دادهاند.
عموما اهل علم از امام محمد رحمه الله نقل کردهاند که حق فسخ نکاح محدود به جنون، پیسی و برص میباشد، اما از بعضی عبارات معلوم میشود که این حصر و محدودیت درست نیست؛ چنان که علامه کاسانی رحمه الله میفرمایند:
«خُلوُّه من كل عيب لا يمكنها المقام معه إلا بضرر كالجنون والجذام والبرص، شرط لزوم النكاح، حتى يفسخ به النكاح.»
ترجمه: برای لزوم نکاح، پاک بودن شوهر از چنین عیبهایی لازم است که با موجود بودن آن عیب، ماندن همسر نزد شوهر، بدون از متضرر شدن آن ممکن نباشد، مثل جنون، پیسی و جذام، که در اثر آن میتوان نکاح را فسخ کرد.
علامه زیلعی رحمه الله در تبیین الحقائق میفرمایند:
«وقال محمد(رحمه الله): ترُدُّ المرأة إذا كان بالرجل عيبٌ فاحشٌ بحيث لا تطيق المقام معه؛ لأنها تعذُر عليها الوصول إلى حقها لمعنى فيه، فكان كالجُبِّ والعَنَةِ.»
ترجمه: امام محمد رحمه الله میفرمایند: اگر شوهر چنان عیب واضحی داشت که همسر نمی توانست با آن بماند، پس همسر میتواند نکاح را رد کند؛ زیرا در این صورت دریافت کردن حق خودش مشکل میشود، بنابرین، این نوع عیب از امثال عیب نامردی و مقطوع الذکر بودن قرار داده میشود.
گویا، نزد امام محمد رحمه الله همسر میتواند بنابر هر بیماریِ متعدی و باعث تنفر، مطالبه تفریق و جدایی داشته باشد، و همین قول بیشتر با مزاج و فطرتِ شریعت هماهنگ، و با اصول، مقاصد و قواعد آن مطابق است، اگر در روشنی تفصیلات مذکوره دقت و بررسی شود، معلوم میشود که علاوه بر ایمهی سهگانه، نزد احناف، «ایدز» هم از جمله آن بیماری هایی است که به علت آن همسر میتواند طالب فسخ نکاح باشد؛زیرا «ایدز» از پیسی و جذام نیز بیشتر قابل تنفر میباشد، همچنین متعدی نیز میباشد، و چون که رابطه جنسی یکی از مهمترین راه انتقال بیماری «ایدز» است، بنابراین شوهری که مبتلا به بیماری «ایدز» باشد، در حق همسرش در حکم نامرد میباشد که همسر از ترس انتقال آن بیماری نمیتواند خواهشات نفسانی خود را از طریق این شوهر تکمیل کند؛ لهذا همسر برخلاف این شوهر، دارای حق تفریق و فسخ میباشد.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=3963
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.