الجواب باسم ملهم الصواب
از احادیث و عبارات فقهی معلوم میگردد، در زندگی زناشویی، بر یک بستر خوابیدن بهتر است، اما از بعضی احادیث و بعضی عبارات فقهی نیز معلوم میگردد که در ایام ماهواری (عادت ماهیانه زن) در بستر جداگانه بخوابند، مخصوصا برای آن طبقه از جوانانی که نمیتوانند صبر کنند و احتمال آلوده شدن به گناه باشد.
همچنین این مسئله از لحاظ عرف و عادت نیز مختلف میگردد، مثلا عرف بعضی مناطق چنین است که بعد از تولد فرزند، یا بعد از بالغ شدن فرزندان، زوجین اکثر حصه شب را بر بستر جداگانه سپری میکنند. با این وجود، در مناطقی که اتاق هر یکی جداگانه باشد و اتاق زوجین نیز جداگانه باشد و در تمام زندگی بر یک بستر میخوابند، پس در ایام مخصوص و غیره، اگر از صبر کار بگیرند، خوابیدن بر یک بستر گنجایش دارد.
الدلائل:
ـ في شرح فتح القدیر:
وينبغي أن يكون لها فراش على حدة ولا يكتفي بفراش واحد لهما لأنها قد تنفرد في الحيض والمرض. وفي الأثر: فراش لك وفراش لأهلك وفراش للضيف والرابع للشيطان.([1])
ــ وفي البناية:
وينبغي أن يكون لها فراش على حدة، ولم يكتف بفراش واحد لهما، لأنه قد تغير لهما في الحيض والمرض، وقد جاء فراش لك وفراش لأهلك وفراش لطفلك والرابع: للشيطان.([2])
([1]) شرح فتح القدیر /ج4 /ص349 /کتاب الطلاق /باب النفقة /دار الکتب العلمیة.
([2]) البنایة شرح الهدایة/ج7 /ص371 /کتاب الطلاق /باب النفقة/المکتبة الحقانیة.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=3957
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.