مشهور است که اگر زن در خانه، بر سرش چادر(روسری) نداشته باشد، فرشته ها وارد آن خانه نمی‌شوند، آیا در این مورد نصی موجود است یا خیر؟ لطفا بهمراه دلایل توضیح دهید.

الجواب باسم ملهم الصواب

باید دانست که از نظر شرع، برای زن جایز است که سرش را و نیز زینتش را جلوی کسانی امثال شوهر و محارم ظاهر کند، چنانچه آنحضرت صلی الله علیه وسلم می­ فرمایند: «إحفظ عورتک إلا من زوجتک».

اما بهتر و افضل­ اینست که تا زمانی که ضرورت و نیاز برای کشف عورت پیش نیامده، انسان باید عورتش را بنابر شرم و حیا داشتن از خداوند، بپوشاند ولو اینکه تنها باشد؛ چنانچه آنحضرت صلی الله علیه وسلم می­فرمایند: «الله أحق أن یُستَحیی منه من الناس».

همچنین برای احترام به فرشتگان حافظ انسان که از شخص، بجز در چند حالت جدا نمی­شوند، چنانچه آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إیاکم والتعري فإن معکم من لا یفارقکم إلا عند الغائط وحین یفضي الرجل إلی أهله، فاستحیوهم وأکرموهم». از حدیث مذکور چنین معلوم می­شود که فرشتگان حافظ انسان از شخص، بجز در دو حالت (قضای حاجت و آمیزش با همسر خویش)، از انسان جدا نمی­شوند ولو اینکه عریان باشد.

در آنچه از نصوصی که ذکر کرده شد، معلوم می­شود، که بجز از وقت حاجت، شایسته این است که در اوقات عمومی سرش را بپوشاند. البته آنچه که ذکر گردید نسبت به ملائکه ­ی حفظه می­باشد.

و اهل علم ذکر کرده ­اند که فرشتگان دیگری علاوه از فرشتگان حفظه موجود هستند که در خانه ­ها طواف می­کنند و برای صاحب آن خانه­ ها طلب رحمت و استغفار می­کنند و مراد از این نوع فرشتگان، همان­هایی هستند که پیامبر صلی الله علیه وسلم  در این گفتارش می­فرمایند: «لا تدخل الملائکة بیتا فیه کلب أو صورة».

و در مورد نیامدن این نوع از فرشتگان هنگامی که زن روسری اش را بیرون بیاورد، نصی دیده نشده، اما همانطور که ذکر کرده شد، بهتر و اولی­ این­ است که بجز از هنگام ضرورت، از کشف عورت و روسری امتناع گردد.

الدلائل:

ـ في سنن الترمذي:

حدثنا أحمد بن محمد بن نيزك البغدادي، قال: حدثنا الأسود بن عامر، قال: حدثنا أبو محياة، عن ليث، عن نافع، عن ابن عمر، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: إياكم والتعري فإن معكم من لا يفارقكم إلا عند الغائط وحين يفضي الرجل إلى أهله، فاستحيوهم وأكرموهم.([1])

ــ وفي مجمع الزوائد

عن ابن عباس قال: قال رسول الله صلى الله عليه و سلم: إن الله ينهاكم عن التعري فاستحيوا من ملائكة الله الذين لا يفارقونكم إلا عند ثلاث حالات : الغائط والجنابة والغسل فإذا اغتسل أحدكم بالعراء فليستتر بثوبه أو بجذمة حائط( بقية حائط ) أو ببعيره.([2])


[1])) {غريب} أخرجه الترمذي في سننه/ص828-829/أبواب الأدب عن رسول الله صلى الله عليه وسلم/باب ما جاء في الاستتار عند الجماع/ رقم الحدیث: 2800/دار السلام، الریاض.

([2]) مجمع الزوائد ومنبع الفوائد/ج3/ص336/كتاب الطهارة/باب التستر عند الاغتسال والنهي عن الاغتسال بالفضاء/رقم الحدیث: 1478/دارُالمنهاج، جده.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=3892
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.