مراد از «الْعَذَابِ الْأَدْنَى» در آیه [وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ] چیست؟

الجواب باسم ملهم الصواب

با بررسی اقوال مفسرین در مورد عذاب ادنی می توان تمامی اقوال را همانگونه که علامه خازن می فرماید اینگونه جمع بندی کرد که مراد عام است وشامل تمامی مصیبت  ها و بیماری ها وحدود شرعی و قحط سالی ها  و شکست در جنگها  مثل شکست در جنگ بدر میشود .

الدلائل:

ـ في تفسير الخازن:

قوله تعالى : [ولنذيقنهم من العذاب الأدنى دون العذاب الأكبر] أي سوى العذاب الأكبر ، قال ابن عباس العذاب الأدنى مصائب الدنيا وأسقامها ، وعنه أنه الحدود وقيل هو الجوع بمكة حتى أكلوا الجيف والعظام والكلاب سبع سنين ، وقال ابن مسعود هو القتل بالسيف يوم بدر.([1])


([1]) تفسير الخازن المسمى لباب التأويل في معاني التنزيل/ج3/ص479/سورة السجده/الآیة:21/مکتبه رشیدیه.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=3876
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.