الجواب باسم ملهم الصواب
هرگاه هدف درست و مصلحت معتبری وجود داشته باشد، جایز است که انسان از حیوان و موجود زنده به هر نحو ممکن برای صید بهره ببرد؛ چرا ڪه خداوند متعال ﷻ تمام مخلوقات اعم از حیوانات، نباتات و جمادات را برای انتفاع یا عبرت آموختن یا آزمایش انسان آفریده است و انسان را برای عبادت خود آفریده است. خداوند متعال ﷻ می فرماید:
✨وَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ✨
“وآنچه را ڪه در آسمان ها و آنچه را ڪه در زمین است همگی از آن اوست ڪه برای شما مسخّر و رام ڪرد، بی گمان در این نشانه هایی است برای گروهی ڪه اندیشه می کنند”. الجاثیه 13
همچنین خداوند متعال ﷻ می فرماید:
✨هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَكُم مَّا فِی الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ ۚ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ✨
“او خدایی است ڪه همه آنچه را ڪه در زمین است برای شما آفرید، آنگاه آهنگ آسمان ڪرد و آن ها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود، و او به هر چیز آگاه است”. بقره 29
پس مقتضای این تسخیر یا تملیک مخلوقات برای انسان ها توسط خداوند متعال، این است ڪه خداوند منّان انتفاع از حیوانات و به ڪار بردن آن ها را برای انسان در کارها و مصالحش حلال کرده است به شرط آن ڪه مخالف دستورات شرع الهی نباشد.
بنابر این، اگر ماهی گیران این ڪار را برای سرگرمی و شکنجه حیوانات انجام ندهند بلکه آن را تنها به قصد شڪار ماهی هایی ڪه فقط با این طریق، شکار می شوند انجام بدهند، چنین کاری جایز و درست است. بویژه ڪه آن ها این کار را برای امرار معاش خود انجام می دهند تا روزی حلالی را کسب ڪنند (چنین کاری جایز است)؛ چرا که قاعده جواز این امر آن است ڪه دارای مصلحت و انتفاع باشد.
اما اگر استفاده از طعمه زنده، فقط بخاطر سرگرمی و خوش گذرانی باشد، چنین ڪاری صحیح و جایز نیست.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=3837
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.