الجواب باسم ملهم الصواب
خیر، از لحاظ شرعی جایز نیست چون این پول قرض داده شده و هر قرضی که فایده ای را به دنبال داشته باشد پیامبر صلی الله علیه وسلم از آن نهی کرده است.
الدلائل:
ـ فی الدرّالمختار:
وفی الأشباه: کل قرض جرَّ نفعا حرام.([1])
ـ وفی ردّالمحتار:
قوله: (کل قرض جر نفعا حرام) أی: إذا کان مشروطا کما علم مما نقله عن البحر. وعن الخلاصة وفی الذخیرة: وإن لم یکن النفع مشروطا فی القرض.([2])
ـ وفی الهداية:
ویکره السفاتج، وهی قرض إستفاد به المقرض سقوط خطر الطریق، وهذا نوع نفع أستفید به، وقد نهی الرسول صلی الله علیه وسلم عن قرض جر نفعا.([3])
([1]) الدرالمختار/ ج7/ ص 413/ کتاب البیوع/ مطلب: کل قرض جر نفعا حرام/ الطبعة الرابعة.
([2]) ردالمحتار/ ج7/ ص 413/ کتاب البیوع/ مطلب: کل قرض جر نفعا حرام/دارالمعرفة/ الطبعة الرابعة.
([3]) الهدایة شرح بدایة المبتدی/ ج5/ ص 334/ کتاب الحوالة/مکتبة البشری/ الطبعة الثانیة.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=3823
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.