الجواب باسم ملهم الصواب
اگر قرآن مجید را در دست گرفت یا دست را روی قرآن گذاشت ولی قسم یاد نکرد یا نگفت: قسم به آن قرآن، در این صورت حانث نمیگردد؛ چون این عمل و گفته قسمی محسوب نمیشود.
الدلائل:
ـ فی لسان الحّکام:
ومن حلف بغیر الله تعالی لم یکن حالفا کالنبی والکعبة لقوله ^ «من کان منکم حالفا فلیحلف بالله أو لیذر» وکذا لو حلف بالقرآن لأنه غیر متعارف. قال رحمه الله: معناه أن یقول: والنبی، والکعبة، والقرآن. وأما قوله أنا بریء منه یکون یمینا علی ما سیجیء عقبها إن شاء الله تعالی.([1])
ـ وفی البحرالرائق:
(قوله: والنبی، والقرآن والکعبة) أی: لا یکون حالفا بها؛ لأن الحلف بالنبی والکعبة حلف بغیر الله تعالی لقوله صلی الله علیه وسلم: (من کان حالفا فلیحلف بالله أو لیذر) والحلف بالقرآن غیر متعارف مع أنه یراد به الحروف، والنقوش.([2])
([1]) لسان الحکام علی معین الحکام/ ص346/ الفصل السادس عشر: فی الأیمان/ دارالفکر.
([2]) البحرالرّائق/ ج4/ ص439/ کتاب الأیمان/دار إحیاء التراث العربی/ الطبعة الأولی.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=3793
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.