الجواب باسم ملهم الصواب
بله دادن زکات به مادر اگر نیازمند باشد از طریق وکالت جایز است، در کتب فقهی مذکور است اگر شخصی را وکیل برای پرداخت زکات قرار دادند میتواند به فرزندان و همسـر خود از پول زکات بدهد بر اساس این مطلب اینجا هم جواز دارد.
ـ فی فقه العبادات:
ولو دفع زكاة موكله إلى ولده الفقير أو زوجته جاز. ولا يجوز أن يأخذها لنفسه إلا إذا قال الوكيل: ضعها حيث شئت.([1])
ـ وفی الهندیة:
والوکیل إذا أعطی ولده الکبیر أو الصغیر أو إمرأته، وهم محاویج جاز، ولا یمسک شیئا کذا فی الخلاصة.([2])
([1]) فقه العبادات علی مذهب الحنفی/ ص146/ کتاب الزکاة/ الباب الأول [تعريفها، شروطها، الأنواع التي تجب فيها]. (الشاملة)
([2]) الفتاوی الهندیة/ ج1/ ص412/ کتاب الزکاة/ فی المصارف/مکتبة رشیدیة.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=3724
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.