الجواب باسم ملهم الصواب
اگر به همراه بلغم غذا موجود باشد، باید دید که کدامیک غالب است، هر کدام غالب باشد، به آن حکم داده میشود؛ یعنی اگر غذا بیشتر و به اندازه پری دهان باشد شکننده وضو است، و چنانچه کمتر از حد پری دهان باشد، شکننده وضو نیست. اما اگر بلغم، کمتر از پری دهان باشد، شکننده وضوء نیست. و اگر به اندازه پری دهان باشد، بازهم شکننده وضوء نیست، مگر نزد امام أبو یوسف رحمه الله.
الدلائل:
ـ فی الدرّالمختار:
قوله: (لا) ينقضه قيء من (بلغم) علي المعتمد (أصلا) الا المخلوط بطعام فيعتبر الغالب، ولو استويا فكل علي حدة.([1])
ـ وفی ردّالمحتار:
(فیعتبر الغالب) فان کانت الغلبة للطعام وکان بحال لو انفرد ملأ الفم: نقض، وإن کانت الغلبة للبلغم وکان بحال لو انفرد ملأ الفم کانت المسالة علی الإختلاف.
ـ وفی البحرالرائق:
لا ینقضه بلغم أطلقه فشمل ما اذا کان من الرأس أو من الجوف، ملأ الفم أو لا، مخلوطا بطعام أو لا، الا إذا کان الطعام ملء الفم.([2])
([1]) الدرالمختار مع رد المحتار/ج1/ص240/کتاب الطهارة/دار احیاء التراث العربی/ بیروت: الطبعة الاولی.
([2]) البحرالرائق/ج1/ص 82/کتاب الطهارة/دار احیاء التراث العربی/الطبعة الاولی.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=3687
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.