در کتب فقهی مذکور است که چنانچه شخص بلغم بالا بیاورد، ناقض وضو نیست. حال اگر به همراه بلغم مقداری غذا موجود باشد آیا حکم هر دو یکی است؟

الجواب باسم ملهم الصواب

اگر به همراه بلغم غذا موجود باشد، باید دید که کدامیک غالب است، هر کدام غالب باشد، به آن حکم داده می‌شود؛ یعنی اگر غذا بیشتر و به اندازه پری دهان باشد شکننده وضو است، و چنانچه کمتر از حد پری دهان باشد، شکننده وضو نیست. اما اگر بلغم، کمتر از پری دهان باشد، شکننده وضوء نیست. و اگر به اندازه پری دهان باشد، بازهم شکننده وضوء نیست، مگر نزد امام أبو یوسف رحمه الله.

الدلائل:

ـ فی الدرّالمختار:

 قوله: (لا) ينقضه قيء من (بلغم) علي المعتمد (أصلا) الا المخلوط بطعام فيعتبر الغالب، ولو استويا فكل علي حدة.‌([1])

ـ وفی ردّالمحتار:

 (فیعتبر الغالب) فان کانت الغلبة للطعام وکان بحال لو انفرد ملأ الفم: نقض، وإن کانت الغلبة للبلغم وکان بحال لو انفرد ملأ الفم کانت المسالة علی الإختلاف.

ـ وفی البحرالرائق:

لا ینقضه بلغم أطلقه فشمل ما اذا کان من الرأس أو من الجوف، ملأ الفم أو لا، مخلوطا بطعام أو لا، الا إذا کان الطعام ملء الفم.([2])


([1]) الدرالمختار مع رد المحتار/ج1/ص240/کتاب الطهارة/دار احیاء التراث العربی/ بیروت: الطبعة الاولی.

([2]) البحرالرائق/ج1/ص 82/کتاب الطهارة/دار احیاء التراث العربی/الطبعة الاولی.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=3687
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.