طریقه خواندن «حزب البحر» چگونه است؟ آیا جهت خواندن حزب البحر، اجازه از مشایخ طریقت لازمی است؟

الجواب باسم ملهم الصواب

خواندن «حزب البحر» دو روش دارد که یک روش آن زکات دارد و شخص باید عامل شود که برای هر کس امکان عمل به آن نیست.

و روش دیگر آن بدون زکات، و آسان است.

در اینجا همان صورت آسانش که مولانا محمد عمر سربازی خود آن را پسند کرده و انجام داده‌اند. ذکر می‌گردد.

و برای خواندن دعای حزب البحر، اجازه لازم است.

چنانکه مولانا محمد عمر سربازی در کتاب خود فرموده‌اند:

خواندن حزب البحر برای حل تمام مقاصد دینی و دنیوی

احقر از شیخ خود و از آباء خود، هر دو طرف به خواندش اجازه دارم و اولاد و مجازین احقر هم از جانب احقر اجازه دارند و دیگران اگر ضرورت پیدا کردند، اجازه گیرند.

خواندن «حزب البحر» دو طریقه دارد: یکی طریق عمل که اولاً زکات او بکشد و عامل شود، پس به هر مشکل که آید، بخواند. این طریق سریع التاثیر است.

دوم طریق ورد که بدون زکات آن را می‌خواند، این هم مفید است. احقر از طریق اول بی خبرم، چون به فنّ عاملیت اصلا علاقه‌ای ندارم. البته طریق احقر، طریق دوم است…

طریق ورد:

طریق ورد این است که بدون زکات و غیره، روزانه بعد از نماز صبح، یا عصر، یا مغرب، یا عشاء، یکمرتبه به طریق ذکر و ورد، بدون حصار و بدون اعتصام بخواند. و وقت مشکلات هفت بار بخواند و در بارگاه کبریایی به تضرّع  دعاکند.

دعای حزب البحر

بسم الله الرحمن الرحیم

1 ـ یا الله یا علیّ یا عظيم یا حلیم یا کريم یا علیم أنت ربّي و عِلمُک حسبي فنعم الرب ربّي و نعم الحسب حسبي تنصر من تشاء و أنت العزیز الرحيم.

2 ـ اللهمّ إنا نسئلک العصمة في الحرکات و السکنات و الکلمات و الإرادات و الخطرات من الشکوک و الظنّونِ و الأوهام الساترة للقلوب عن مطالعة الغیوب.

3 ـ [(فقد) ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالاً شَدِيدًا (11) وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا الله وَرَسُولُهُ إِلاَّ غُرُورًا] 

4 ـ فثبتّنا و انصرنا علی جمیع الخلائق و سخِّر لنا هذا البحر کما سخرتَ البحر لموسی علیه السلام و سخرتَ النار لإبراهيم علیه السلام و سخرت الجبال و الحدید لداوود علیه السلام و سخرت الریاح و الشیاطين و الجنّ و الإنس لسلیمان علیه السلام و سخِّر لنا کلَّ بحر هو لک في الأرض و السماء و الملک و الملکوت و سخِّر لنا بحر الدنیا و بحر الآخرة و سخِّر لنا کل شیء یا من بیده ملکوت کلّ شیء و إلیه تُرجَعون كهيعص كهيعص كهيعص انصرنا فإنک خیر الناصرين و افتح لنا فإنک خیر الفاتحين و اغفر لنا فإنک خیر الغافرين و ارحمنا فإنک خیر الراحمين و ارزقنا فإنک خیر الرازقين و احفظنا فإنک خیر الحافظين و اهدنا و نجّنا من القوم الظالمين.

5 ـ و هب لنا من لدنک ریحاً طیباً کما هی في علمکَ و انشرها علینا من خزائن رحمتک و احمِلنا  بها حمل الکرامة مع السلامة و العافية في الدین و الدنیا و الآخرة إنک علی کلِّ شیء قدیر.

6 ـ اللهم یسّر لنا أمورنا مع الراحة لقلوبنا و أبداننا و السلامة و العافیة في دیننا و دنیانا و کن لنا صاحباً في سفرنا و خليفةً في أهلنا و اطْمِسْ علی وجوه أعدائِنا و امسخهم علی مکانتهم فلا یستطیعون المضییء و لا المَجییء إلینا و لو نشآء لمسخناهم علی مکانتِهم فما استطاعوا مضیّاً و لا یرجعون.

7 ـ [يس (1) وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ (2) إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ (3) عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (4) تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ (5) لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ (6) لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (7) إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلاَلاً فَهِيَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ (8) وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ] شاهت الوجوه شاهت الوجوه شاهت الوجوه (سه مرتبه) [و عنتِ الوجوه للحیّ القیّوم و قد خاب من حمَلَ ظلماً]

8 ـ طس طس طس حم، عسق، [مرج البحرین یلتقیان بینهما برزخ لا یبغیان]

9 ـ حم حم حم حم حم حم حم، حُمَّ الأمرُ و جآءَ النصرُ فعلینا لا یُنصَرون.

10 ـ [حم (1) تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ الله الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (2) غَافِرِ الذَّنبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقَابِ ذِي الطَّوْلِ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ]

11 ـ بسم الله بابُنا تبَارکَ حیطانُنا یس سقفُنَا کهیعص کفایتُنا حمعسق حمایَتُنا.

12 ـ [فسیکفیکهم الله و هو السميعُ العليمُ]

13 ـ سِترُ العرشِ مسبولٌ علینا و عینُ الله ناظرةٌ إلینا بحول الله لا یقدر أحدٌ علینا و اللهُ من ورائهم محيطٌ بل هوَ قرآنٌ مجيدٌ في لوحٍ محفوظٍ.

 14 ـ [إن ولیّیَ الله الذي نزّل الکتابَ و هو یتولی الصالحين] [فإن تولَّوا فقُلْ حسبی الله لآإله إلّا هو علیه توکلتُ و هو ربّ العرش العظيم].

15 ـ بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم و لا حولَ و لا قوةَ إلّا بالله العليّ العظيم و صلَّی الله علی سیّدنا محمدٍ و علی آله و صحبه و سلّم تسلیماً کثِيراً إلی یوم الدين.

توضیح و تشریح جملههای مشخص شدهی «حزب البحر»:

در جمله‌های  (3) وقت خواندن چون به لفظ «شدیداً» برسد، انگشت شهادت دست راست را بطرف آسمان اشارهکند.

و در جمله‌های(4) چون به لفظ «انصُرْنا» برسد، به هر مقصدی که می‌خواند، آن را در دل تصور کند.

و در جمله‌های (4) چون به «کهیعص» اول برسد، به خواندن هر حرف از اولش یک انگشت از دست راست کهاز خنصر به ترتیب شروع کند، بند کند و چون دوم را خواند، هر انگشت را به ترتیب بند کردن بکشاید، پس به خواندن سوم، دو مرتبه به همان ترتیب بند کند. چون  «انصرنا» خواند خنصر را بکشاید و چون «فإنّک خیرُ الناصرین و افتَح لَنا» را خواند بنصر را بکشاید و چون «فإنّک خیرُ الفاتحين و اغفّرلَنا» را خوند، وسطی را بکشاید،  و چون «فإنّک خیرُ الغافرين و ارحَمنا» را خواند مسبّحه را بکشاید و چون «فإنک خیر الراحمین و ارزقنا» را خواند، انگشت ابهام را بکشاید.

و در جمله‌های (6) چون «ویسّرْ لنا أمورَنا» را خواند، مطلوب خود را در دل تصور کند. و چون «واطْمِس علی وجوهٍ» را خواند به تصور اعداء، مشت دست راست را بند کرده، به جانب زمین اشاره کرده بکشاید.

و در جمله‌های (7) چون به «شاهت الوجوه» رسد، کف دست چپ را سه مرتبه بر زمین زند، به تصور دشمن خود.

و در جمله‌های (9) چون به «حم» اول رسد، به جانب راست دم کند، و دوم را به جانب چپ، و سوم را به جانب جلو، و چهارم را به عقب، و پنجم را به بالا، و ششم را پایین دم کند، و هفتم را بر هر دو کف دست دم کرده، بر تمام بدن خود بمالد.

و در جمله‌های (11) وقت خواندن «کهیعص» انگشتان دست راست را به همان ترتیب گذشته، بند کند، و چون «کفایتنا، حمعسق» خواند، انگشت‌های بسته را به ترتیب بکشاید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح خواندن جملهها برای مقاصد خاصّه

1): برای مسخر کردن پادشاهان و مطیع کردن متعلقین خود، (1) را بکثرت بخواند.

2): برای اصلاح هر گونه بد اخلاقی خود یا غیره و برای وساوس نفس و صدر جمله‌های (2) را بکثرت یا کم از کم شبانه روزی هفتاد بار بخواند.

3): برای غلبه بر دشمن و مخالفت و برای مرض‌های لاعلاج، جمله‌های (4) را به کثرت و یا هفتاد بار در شبانه روزی بخواند.

4): برای تسخیر قلوب مردم و کشایش روزی و حفاظت از شرّ دشمن هم، جمله‌های (4) را همان طور که بالا گذشت، بخواند.

5): و برای پیروزی بر دشمن و دفع آفات و مصایب و رسیدن رزق از غیب، و از حیث لایحتسب، جمله‌های

(5) را به طریق گذشته بخواند و بعد از هفتاد بار خواندنش بخاطر ترقی رزق، چهارده بار، «یا وهّاب» و سه بار دعای حضرت عیسی (علیه السلام): [رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ][1] را بخواند.

6): و برای حل هر مشکل، جمله‌های (6) را هزار بار بخواند و برای حل مشکل خود دعا کند.

7): برای دفع رنج و غم و غلبه بر دشمن، جمله‌های (7) را بعد از هر نماز بلافاصله سه بار یا یک بار بخواند.

و برای پوشیدن کردن خود از چشم دشمن که او را نه بیند و از او معلوم نشود، پس از جمله‌‌ی [لقد حقّ القول] تا [لایبصرون] را سه بار تلاوت کرده، بر سنگ ریزه دم کرده به طرف دشمن بیندازد.

و برای سرگردان کردن دزد و غلام گریخته و هر چه که فراری باشد، این آیات را هفت بار خوانده بر جهات چهار گانه دم کند، یا نام همان دزد یا فرارای را بر کاغذی سفید یا بر پارچه‌ی مستعمل همان شخص در وسط آن بنویسد و بر دورآن آیات را بنویسد، در همان شب که شب‌ها می‌ماند، آویزان کند یا در دیگی کرده، دهان آن مومال کند او سرگردان شده می‌آید ـ إن شاء الله ـ .

و اگر کسی به ناحق با او درگیر و دشمن گردد، همین آیات «شاهت الوجوه» را تا «ظلماً» هفت مرتبه خوانده، بطرف او دم کرده قدرت خدا را مشاهده کند.

8): و برای توافق و محبت زن و شوهر، جمله‌های (8) را نوشته بر بازوی طالب بندد، به اسم آن دیگر که مخالف است.

9): برای تحصیل عزّت و مرتبت و اسکات و زبان بندی دشمن و ظالم، هفت مرتبه الفاظ (9) را بخواند، بر هفت سنگ ریزه دم کرده، به طرف آنها پرتاب کند.

10): برای دفع شرّ شیاطین و سحر و جادو و فراخی رزق و شهرت، آیه‌ی (10) را هفتاد مرتبه در شبانه روزی بخواند، إن شاءالله به مقصد خود می‌رسد.

11): برای حصار از دزدها و شیاطین و ظلم، جمله‌ی (11) را ده بار خوانده، بر خود دم زند. و جمله‌ی (12 و 13) هم همین اثر را دارند. (گنجینه‌ی دعا و اوراد: ص90 تا 104)


([1]) سورة المائدة/الآیة: 114.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=2466
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.