شخصی نذری بر گردن خود واجب می‌گرداند که اگر فلان کار من درست شود؛ شتری صدقه می‌کنم. اتفاقا کارش درست شده و او طبق نذر، به قول خود عمل نموده و شتر را صدقه کرده است. البته از گوشت شتر به شخص غنی نیز داده است. آیا از نذورات به شخص غنی دادن درست است؟ و اگر درست نباشد پس حالا باید چکار کند. لطفا مسئله را واضح بفرمایید؟

الجواب باسم ملهم الصواب

خیر، دادن نذورات و زکات و غیره به افراد ثروتمند درست نمی‌باشد. همانگونه که خود نذر کننده نمی‌تواند از نذرش بخورد، افراد غنی نیز نمی‌توانند. و در چنین صورتی که خود یا به فرد غنی خورانده باید قیمت آن را پرداخت کند.

الدلائل:

ـ  فی ردّالمحتار:

قوله: (ويأكل من لحم الأضحية إلخ ) هذا في الأضحية الواجبة والسنة سواء إذا لم تكن واجبة بالنذر، وإن وجبت به فلا يأكل منها شيئا ولا يطعم غنيا سواء كان الناذر غنيا أو فقيرا لأن سبيلها التصدق وليس للمتصدق ذلك، ولو أكل فعليه قيمة ما أكل. «زيلعي» وأراد بالأضحية السنة أضحية الفقير فإنه صرح بأنها تقع منه سنة قبيل قول الكنز.([1])

ـ و أیضا فی الرد:

لا یجوز أن یصرف ذلک لغنی و لا لشریف منصب أو ذی نسب أو علم  ما لم یکن فقیرا و لم یثبت فی الشرع جواز الصرف للأغنیاء(ص: 380/ زکاة)

ـ و فی الهندیة، قال العلامة نظام الدین و جماعة من علماء الهند(رحمهم الله):  

وأما في الأضحية المنذورة سواء كانت من الغني أو الفقير فليس لصاحبها أن يأكل ولا أن يؤكل الغني هكذا في النهاية.([2])


([1]) ردالمحتار، ج9/ص 396ـ کتاب الأضحیة/دار احیاء التراث العربی، الطبعة الأولی.

([2]) الفتاوی الهندیة ج9/ ص59ـ کتاب الأضحیة/ قبیل باب السادس. دارالفکر.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=2457
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.