در دوران انتخابات، بعضی از مردم آرای خودشان را در قبال مبلغ مشخصی یا در مقابل أجناس، می فروشند. آیا خرید و فروخت آن جایز است؟

الجواب باسم ملهم الصواب

باید دانست که خرید و فروش در اموال متقوم صورت می گیرد. اما رأی مال نیست بلکه نوعی مشورت از ملت است که چه کسی صلاحیت پذیرش مسئولیت را دارد. لذا خرید و فروش چنین مواردی جایز نیست و نوعی خیانت به حساب می آید.

الدلائل:

ـ فی الدرالمختار:

ومحله المال. وحكمه ثبوت الملك.([1])

– وفی الرد:

وشرط المعقود عليه ستة: كونه موجودا مالا متقوما مملوكا في نفسه، وكون الملك للبائع فيما يبيعه لنفسه، وكونه مقدور التسليم فلم ينعقد بيع المعدوم وما له خطر العدم كالحمل واللبن في الضرع.([2])

– وفی الهندیة:

وأن يكون مالا متقوما شرعا مقدور التسليم في الحال أو في تالي الحال كذا في فتح القدير.([3]) 


([1])  الدرالمختار/ج7/ص15/کتاب البیوع/ط: دارالمعرفة.

([2]) رد المحتار/ ج7/ص13/کتاب البیوع/ط: دارالمعرفة.

([3]) الفتاوی الهندیة معه البزازیة و الخانیة/ج4/ص253/کتاب البیوع/الباب الأول فی تعریف البیع و رکنه و شرطه/ط: مکتبه رشیدیه.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=1929
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.