الجواب باسم ملهم الصواب
درکتب فقهی چنان آمده است که برای بستن جبیره(پانسمان) طهارت شرط نمیباشد واین در حالیست که جبیره در بعضی موارد مکان زیادی از عضو مربوطه را در بر میگیرد، بنابراین پر کردن دندان در مقابل جبیره مکان کمتری را در بر میگیرد، پس باید به طریق اولی طهارت شرط نباشد. «وإن شدها بلا وضوء وكذلك بلا غسل دفعا للجرح».{النهر الفائق:ج1/ص125}
الدلائل:
ـ فی الدرّالمختار:
(ويجوز) أي يصح مسحها (ولو شدت بلا وضوء) وغسل دفعا للحرج.([1])
ـ وفی ردّالمحتار:
(قوله بلا وضوء وغُسل) بضم الغين بقرينة الوضوء، وهذا هو الثالث، ولا يتكرر على قوله الآتي، والمحدث والجنب إلخ؛ لأن هذا فيما إذا شدها على الحدث أو الجنابة، وذاك فيما إذا أحدث أو أجنب بعد شدها أفاده.([2])
ـ وفی الهندیة:
في التبيين ولا يتوقف هذا المسح بوقت ولا فرق بين أن يشده على الوضوء أو على غير الوضوء.([3])
([1]) الدرالمختار/ج1/ص517/کتاب الطهارة/باب المسح علی الخفین/دار المعرفة، بیروت.
([2]) ردالمحتار/ج1/ص517/کتاب الطهارة/مطلب: فی نواقص المسح/ دارالمعرفة، بیروت/الطبعة الرابعة.
([3]) الفتاوی الهندیة/ج1/ص89/کتاب الطهارة/الفصل الثانی: فی نواقص المسح/دارالفکر،الطبعة الأولی.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=1831
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.