الجواب وبالله التوفیق
فقهای کرام فرمودهاند: مراد از واژه «فاصطادوا» عام است و در عمومیت آن، حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت داخلاند؛ زیرا از پوست حیوانات حرام گوشت نیز بعد از رنگ کردن میتوان استفاده حاصل نمود؛ پوست آنها استفادههای طبی و پزشکی نیز دارد. و از سایر اعضای آنها هم میتوان استفاده کرد.
الدلائل:
ـ فی الدرّالمختار:
(وحل اصطياد ما يؤكل لحمه وما لا يؤكل) لحمه لمنفعة جلده أو شعره أو ريشه أو لدفع شره، وكله مشروع لإطلاق النص.([1])
ـ وفی اللباب:
(ويجوز اصطياد ما يؤكل لحمه من الحيوان)؛ لأنه سبب للإنتفاع بلحمه، وبقية أجزائه (و) كذا (مالا يؤكل)؛ لأنه سبب للإنتفاع بجلده أو شعره أو قرنه أو لاستدفاع شره.([2])
ـ وفی الجوهرة النیّرة:
قوله: (ويجوز اصطياد ما يؤكل لحمه من الحيوان وما لا يؤكل) لأن له غرضا في غير المأكول بأن ينتفع بجلده أو بشعره أو ريشه أو قرنه أو لاستدفاع شره.([3])
([1]) الدرالمختار/ج10/ص73/کتاب الصید/دار المعرفة، بیروت/سنة الطبع.
([2]) اللباب فی شرح الکتاب/ص475/کتاب الصید والذبائح/مکتبة البشری، کراچی.
([3]) الجوهرةُ النیّرة شرح مختصر القدوری/ص856/کتاب الصید والذبائح/مکتبة البشری.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
https://hamadie.ir/fiqh/?p=1757
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.
دارالافتاء مجازی حمادیه اهل سنت و جماعت – بر اساس فقه حنفی