دو مسئله در مورد شهادت: 1ـ آیا شهادت اشخاصی که در مجلس حضور نداشته‌اند، اعتباری دارد؟ 2. آیا در مهریه شهادت بالتسامع(شاهد حضور نداشته است اما شنیده است) اعتبار دارد؟

الجواب وبالله التوفیق

1ـ خیر شهادت کسی که در مجلس حضور نداشته است، پذیرفته نمی‌شود، زیرا واژه «شهادت» از «مشاهده» اخذ شده است و به معنای دیدن است.

2ـ شهادت بالتسامع در مهریه بنابر قول راجح اعتبار دارد.

در تفسیر شهادت بالتسامع نوعی از اختلاف وجود دارد؛ امام محمد می‌فرماید: شهادت بالتسامع در صورتی معتبر خواهد بود که خبر پخش شده باید به حد تواتر برسد که تکذیب کردن آن محال باشد.

واکثر علماء می‌فرمایند: اگر خبر را از دو مرد عادل یا از یک مرد عادل و دو زن عادله بشنود می‌تواند گواهی بدهد.

الدلائل:

ـ فی الدرّالمختار:

(العقل الكامل) وقت التحمل، والبصر، ومعاينة المشهود به إلا فيما يثبت بالتسامع.([1])

ـ وفی ردّالمحتار:

(قوله معنى مشاهدة) وهي الاطلاع على الشيء عيانا.([2])

ـ وفی المبسوط:

(قال الشيخ الإمام الأجل الزاهد شمس الأئمة وفخر الإسلام أبو بكر محمد بن أبي سهل السرخسي – رحمه الله – إملاء: اعلم بأن اشتقاق الشهادة من المشاهدة وهي المعاينة فمن حيث إن السبب المطلق للأداء المعاينة سمي الأداء شهادة وإليه أشار النبي – صلى الله عليه وسلم – في قوله للشاهد «إذا رأيت مثل هذه الشمس فاشهد وإلا فدع» وقيل هي مشتقة من معنى الحضور يقول الرجل شهدت مجلس فلان أي حضرت.([3])

ـ وفی درر الحكّام:

على المهر بالتسامع فيه روايتان والأصح أنه جائز كما في الخلاصة.([4])


([1]) الدرالمختار/ج8/ص197/کتاب الشهادات/دار المعرفة، بیروت.

([2]) ردالمحتار/ج8/ص198/کتاب الشهادات/دارالمعرفة، بیروت/الطبعة الرابعة. 

([3]) کتاب المبسوط، مجلد ثالث/جلد8،جزء دوم/ص98/کتاب الشهادات/دارالفکر، بیروت: الطبعة الأولی.

([4]) درر الحكام شرح غرر الأحكام، ج4/ص393/کتاب الشهادات/محقق، خلیل براهویی/زاهدان: اولوالالباب، 1397 ش. 

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=1753
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.