شخصی زنش را سه طلاق داده و او را مغلظه ساخته است اما قبل از اینکه مراحل حلال شدن ــــ ازدواج با فرد دیگری و گذراندن عدت او ــــ را طی بکند دوباره با شوهر اول ازدواج می‌کند و مقاربت هم صورت می‌گیرد. حال بیان دارید این نکاح شرعا صورت گرفته است و اینکه زن مهریه دارد یا خیر؟

الجواب وبالله التوفیق

طبق تصریح قرآن، زن بعد از مغلظه شدن تا با فرد دیگری ازدواج نکند و عدت او را به اتمام نرساند، برای شوهر اولش حلال نمی‌شود.

پس در صورت مسئوله بالا نیز نکاح‌شان منعقد نمی‌گردد و این نکاح در حکم نکاح فاسد بوده و با وطئ کردن مهر مثل لازم می‌گردد.

الدلائل:

ـ فی الدرّالمختار:

(ويجب مهر المثل في نكاح فاسد) وهو الذي فقد شرطا من شرائط الصحة كشهود (بالوطء) في القبل (لا بغيره) كالخلوة لحرمة وطئها (ولم يزد) مهر المثل (على المسمى).([1])

ـ وفی الهداية:

“وإذا فرق القاضي بين الزوجين في النكاح الفاسد قبل الدخول فلا مهر لها” لأن المهر فيه لا يجب بمجرد العقد لفساده وإنما يجب باستيفاء منافع البضع “وكذا بعد الخلوة” لأن الخلوة فيه لا يثبت بها التمكن فلا تقام مقام الوطء “فإن دخل بها فلها مهر مثلها لا يزاد على المسمى”.([2])

ـ وفی المختصر فی الفقه الحنفی:

لو نکح الرجل امرأة نکاحا فاسدا وسمی لها مهرا، فإن کان المهر المسمّی أقل من مهر المثل: یجب المهر المسمی،وإن کان المهر المسمی أکثر من مهر المثل: یجب مهر المثل، وهذا إذا دخل بها، وأما إن لم یدخل بها حتی وقع التفریق بینهما: لا یجب المهر أصلا، سواء خلا بها أو لم یخل.([3])


([1]) الدرالمختار/ج7/ص398/کتاب النکاح/دار المعرفة،بیروت.

([2]) الهدایة شرح بدایة المبتدی، ج3/ص77/کتاب الطلاق، باب المهر/مکتبة البشری، کراچی.

([3]) المختصر في الفقه الحنفي(تعریب:بهشتی زیور)/ص289/کتاب النکاح/باب المهر/مکتبة البشری.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=1689
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.