در عصر حاضر ریزش مو در میان مردم شایع شده است و افرادی را می‌بینیم که بر اثر ریزش مو تاس شده‌اند، پزشکان به چنین افرادی کاشت مو را پیشنهاد کرده‌اند؛ حال می‌خواستیم بدانیم نظر شرع در این مورد چیست، آیا چنین عملی جایز است یا خیر؟

الجواب وبالله التوفیق

کاشت مو اگرچه نوعی زیبایی محسوب می‌شود، اما این نوع زیبایی جهت زایل کردن عیبِ پیش آمده انجام می‌شود و از نوع تغییر در خلقت الهی نمی‌باشد؛ بلکه بازگرداندن خلقت فطری خداوند و دور کردن عیب محسوب می‌شود و از نظر شرع چنین عملی جایز است. چون آنحضرت صلی الله علیه وسلم به صحابی که بینی‌اش را در جنگی در دوران جاهلیت از دست داده بود، اجازه دادند تا بینی طلایی را جهت پوشانیدن عیب بوجود آمده ناشی از قطع شدن بینی، بر صورت خود نصب کند. اما در این مورد باید توجه داشت موهایی که کاشت می‌شوند باید از خود فرد باشند، زیرا استفاده بردن از موی دیگران جایز نیست.

 الدلائل:

ـ وفي شرح سنن أبی داود:

( فاتخذ أنفا من ذهب ) وقد استدل به علی أنه یجوز استعمال الذهب فیما دعت الضرورة إلیه، کالأنف فیمن جُدع أنفه، وفي معنی الأنف الأنملة، ویجوز أیضاً شدّ السن والأنملة ونحوها بخیط ذهب؛ لأنّه أقلّ من الأنف المنصوص علیه.([1])

ـ وفی نيل الأوطار:

قوله: (إلا من داء) ظاهره أن التحريم المذكور إنما هو فيما إذا كان لقصد التحسين لا لداء وعلة فإنه ليس بمحرم.([2])

ـ وفی تکملة فتح الملهم:

والحاصل: أنّ کل ما یفعل في الجسم من زیادة أو نقص من أجل الزینة بما یجعل الزیادة أو النقصان مستمراً مع الجسم وبما یبدوا منه أنّه کان في أصل الخلقة هکذا فإنّه تلبیس وتغییر منهي عنه…. وأمّا قطع الأصبع الزائدة ونحوها فإنّه لیس تغییراً لخلق الله وإنّه من قبیل إزالة عیب أو مرض، فأجازه أکثر العلماء خلافاً لبعضهم.([3])

ـ وفی القضايا الطبية المعاصرة:

یجوز زرع الشعر لمن تساقط شعرها بعد أن کان، لعدم التدلیس، والعودة إلی الخلقة القویمة.([4])


(1) شرح سنن أبی داود لابن رسلان/ج16/ص625/کتاب الخاتم/باب ما جاء في ربط الأسنان بالذهب/دارالفلاح/الطبعة الأولی.

(2) نیل الأوطار/ج4/ص298/کتاب الولیمة والبناء/باب ما یکره من تزین النساء/دارالکلم الطیب/الطبعة الثالثة.

(3) تکملة فتح الملهم/ج4/ص195/کتاب اللباس والزینة/باب تحریم فعل الواصلة/مکتبه دارالعلوم کراتشی/الطبع الأولی.

(4) القضایا الطبیّة المعاصرة/ص535/ الفصل السادس/ثالثا: حکم جراحة التجمیل/دارالبشائر الإسلامیة/الطبعة الثالثة.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: https://hamadie.ir/fiqh/?p=1304
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.