شخصی در نماز وتر پس از خواندن دعای قنوت، به فراموشی درود ابرهیمی نیز می خواند، آیا در صورت مذکور بعلت تاخیر رکن بر وی سجده ی سهو لازم می شود؟

الجواب باسم ملهم الصواب

خیر، بلکه افضل همین است که پس از قنوت در وتر، دورد نیز خوانده شود؛ زیرا آنچه که در قنوت خوانده می شود دعا است و دعای توام با درود افضل می باشد، بنا براین در مقام دعا، درود خواندن اشکالی ندارد که هیچ، بلکه افضل نیز می باشد.

الدلائل:

ـ في البحرالرائق:

ولم يذكر المصنف الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم في القنوت للاختلاف فيها واختار الفقيه أبو الليث أن الأولى الصلاة عليه صلى الله عليه وسلم؛ لأن القنوت دعاء والأولى في الدعاء أن يكون مشتملا عليها ([[1]])

ـ وفي الإقناعیة:

سئل: فی القنوت فی الوتر، فهل یصلی فیه علی النبی صلی الله علیه وسلم،… أجاب: اختلف فی ذالک، والأصح

أنه یصلی فیه علی النبی علی النبی صلی الله علیه وسلم، ویخافت فی القنوت ([[2]])

ـ وفي اللباب في شرح الکتاب:

ويصلي فيه على النبي صلى الله عليه وسلم، وقيل:لا، استغناء بما في آخر التشهد، وبالأول يفتي([[3]])


([[1]]) ج2/ ص77/ کتاب الصلاة / باب الوتر والنوافل/مکتبه رشیدیه، کویته                                                                    

([[2]]) ج1/ ص86/کتاب الصلاة/ باب الوتر والنوافل / رقم السوال:234/ دار النوادر.

([[3]]) ص48/ کتاب الصلاة / باب صفة الصلاة/مکتبة البشری.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: http://hamadie.ir/fiqh/?p=784
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.