الجواب باسم ملهم الصواب
یکی از حقوق والدین بر فرزندان این است که بعد از مرگ آنها هم، اعمال نیک انجام دهند و ثوابش را برای آنها ببخشند؛ زیرا این عمل باعث خشنودی والدین و سبب خیر برای خود فرزند میشود.
قربانی کردن نیز یکی از اعمال نیک است که فرزندان میتوانند برای والدینشان که وفات کرده باشند به جای دو نفر یک قربانی کنند ثواب آن را ببخشند. لذا قربانی کردن برای والدین درست است و اشکالی شرعی ندارد؛ چون در حقیقت قربانی نفلی است، ثواب یک قربانی هم برای پدر و مادر خواهد رسید. انشاءالله.
الدلائل:
ـ في قاضيخان :
إذا ضحّی رجل عن أبویه بغیر أمرهما وتصدّق به جاز؛ لأن اللحم ملکه وإنما للمیت ثواب الذبح والصدقة.([1])
ـ وفي مجموع الفتاوى:
وتجوز الأضحیة عن المیت، کما یجوز الحج عنه، والصدقة عنه، ویضحّي عنه في البیت، ولایذبح عند القبر أضحیة ولا غیرها.([2])
([1]) فتاوی قاضيخان، ج3/ص 239/کتاب الأضحیة، فصل فیما یجوز في الضحایا وما لا یجوز/قديمي کتب خانه.
([2]) مجموع الفتاوي، ج 15/جزء 26/ ص135/ کتاب الحج، باب الهدي والأضحیة والعقیقة، کتب خانه رشيديه، پشاور.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
http://hamadie.ir/fiqh/?p=4364
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.