الجواب باسم ملهم الصواب
خیر. تیمم کردن در چنین حالتی درست نیست؛ زیرا تیمم زمانی درست است که عذری مشروع داشته باشد و یا اینکه نمازهایی مانند عیدین و جنازه در شرف فوت شدن باشد که جایگزین ندارند.
اما در مسأله مذکور وضو بگیرد و نماز را با وضو بخواند، نه با تیمم؛ زیرا این نمازها جایگزین دارند که همان قضا آرودنشان باشد و میتواند بعد از قضا شدن به طور قضایی آنها را بخواند.
الدلائل:
ـ في الدّر:
(لا) يتيمم (لفوت جمعة ووقت) ولو وترا لفواتها إلى بدل.([1])
ـ وفي الرّد:
(قوله لفواتها) أي هذه المذكورات إلى بدل؛ فبدل الوقتيات والوتر القضاء، وبدل الجمعة الظهر فهو بدلها صورة عند الفوات وإن كان في ظاهر المذهب هو الأصل، والجمعة خلف عنه.([2])
ـ وفي الهندیة:
والأصل أن کل موضع یفوت فیه الأداء لا إلی خلف فإنه یجوز له التیمم وما یفوت إلی خلف لا یجوز له التیمم کالجمعة.([3])
([1]) الدر المختار، ج1/ص460/کتاب الطهارة، باب التیمم /دارالمعرفة.
([2]) رد المحتار، ج1/ص461/کتاب الطهارة، باب التیمم،دارالمعرفة.
([3]) الفتاوی الهندیة، ج1/ص42/کتاب الطهارة، الباب الرابع في التیمم وفیه ثلاثة فصول، دار إحیاء التراث العربي.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
http://hamadie.ir/fiqh/?p=4279
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.