الجواب باسم ملهم الصواب
علت اینکه نماز هر وقت و زکات هر سال فرض میشوند، این است که سبب فرض شدن نماز (یعنی وقت) بار بار می آید، و سبب فرض شدن زکات (یعنی سال) نیز بار بار می آید، بنابر این نماز و زکات بار بار بر انسان فرض مـی گردند، اما سبب فرض شدن حج (یعنی بیت الله)، یکی میباشد، بنابر این، حج در زندگی فقط یک بار بر انسان فرض میشود و مثل بقیه عبادات بار بار فرض نمیشود.
علت دیگر اینست که در حج، نسبت به بقیه اعمال مشقت بیشتری بر انسان میآید، بنابر این حج فقط یک بار فرض میگردد، و بار بار فرض نمیگردد، چنانچه زنی که بر وی عادت ماهیانه آمده باشد، نماز از وی معاف میگردد، اما روزه معاف نمیگردد؛ چونکه در نماز بنابر دو برابر شدن آن، بر وی مشقت میآید، البته در روزه مشقتی بر انسان نمی آید، چونکه دوبرابر نمی گردد.
الدلائل:
ــ في تحفة الفقهاء:
وكذلك يجب في العمر مرة واحدة فيكون وقته العمر بخلاف الصلاة فإنه يتكرر وجوبها في كل يوم خمس مرات والزكاة والصوم يجبان في كل سنة. وأصله ما روي أنه لما نزلت آية الحج قالالأقرع بن حابس يا رسول الله ألعامنا هذا أم للأبد فقال عليه السلام للأبد.([1])
ــ وفي الدرر شرح الغرر:
(فرض مرة) ؛ لأن قوله تعالى {ولله على الناس حج البيت من استطاع إليه سبيلا} [آل عمران: 97] لما نزل قال النبي – صلى الله عليه وسلم – «أيها الناس حجوا فقالوا أنحج في كل عام أم مرة واحدة؟ فقال لا بل مرة» ولأن سبب وجوبه البيت كما تقرر في الأصول، ولا تعدد له.([2])
([1]) تحفة الفقهاء/ص184/کتاب المناسک/المکتبة المعروفية، کویته /الطبعة الرابعة.
([2]) دررالحكام شرح غررالأحكام ومعه حاشيةالشرنبلالي/ج2/ص53/کتاب الحج/اولوالالباب.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
http://hamadie.ir/fiqh/?p=3982
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.