زني در خانه‌اش به اعتكاف مي‌نشيند، و در دوران اعتكاف حيض مي‌شود. حال قضاي اعتكاف زن مذكور به چه صورت مي باشد؟

الجواب باسم ملهم الصواب

هنگامی که اعتکاف واجب باشد (مثل اعتکاف نذر و غیره..)، با طاری شدن عادت ماهیانه فاسد می‌گردد و بر معتکف لازم است که قضایی آن را همراه روزه ادا کند.

اگر اعتکاف نذری باشد، از دو حال خالی نیست: یا نذر معین هست، یعنی تعیین کرده که فلان هفته یا ماه به اعتکاف بنشیند، که در این صورت فقط همان روزهایی را قضا بیاورد که فاسد شده است.

 اما اگر نذر غیر معین هست، پس اگر اعتکاف وی فاسد شد، لازم است که اعتکافش را از سر نو شروع کند.

در صورت مسئلهی مذکور اگر زن مدت معینی را برای اعتکاف نذر کرده، فقط روزهایی را قضا بیاورد که در آن با عادت ماهیانه دچار شده است، در غیر این صورت، اعتکاف را از سر آغاز کند. در فتاوای تاتارخانیه چنین آمده: اگر زن بصورت مطلق، یک ماه اعتکاف را نذر کرده، سپس در حالت اعتکاف حیض شد، آن روز هایی که از او مانده است را متصل بعد از پاک شدن حیض، قضا بیاورد. و اگر بدون عذر شرعی آن را فاصله دهد پس باید اعتکاف کردن یک ماه را از سر بگیرد.

وفي التاتارخانیة:

ولو نذرت المرأة اعتكاف شهر، ثم حاضت تقضي أيام حيضها متصلاً بالشهر، وإلا استقبلت. وفي الولوالجية: ولو أوجب اعتكاف شهر شعبان فاعتكفه إلا يوماً قضاه ولا يلزمه الاستقبال. م: ولو أوجب اعتكاف شهر بعينه دخل المسجد قبل غروب الشمس.([1])

ـ وفي الفقه الإسلامي وأدلته:

فقال الحنفية: الاعتكاف إذا فسد لا يخلو إما أن يكون واجباً أي منذوراً، وإما أن يكون تطوعاً.

أ ـ فإن كان واجباً: أي إذا فسد الاعتكاف الواجب، وجب قضاؤه إلا إذا فسد بالردة خاصة، فإن كان اعتكاف شهر بعينه يقضي قدر ما فسد ليس غير، ولا يلزمه الاستئناف أي البدء من أول الشهر، كصوم رمضان. وإذا كان اعتكاف شهر بغير عينه، يلزمه الاستئناف من أوله؛ لأنه يلزمه متتابعاً، فيراعى فيه صفة التتابع، وذلك سواء فسد بصنعه من غير عذر كالخروج والجماع والأكل والشرب في النهار، إلا في الردة، أو فسد بصنعه بعذر، كما إذا مرض فاحتاج إلى الخروج، أو بغير صنعه كالحيض والجنون والإغماء الطويل؛ لأن القضاء يجب جبراً للفائت.([2])


([1]) الفتاوي التاتار خانية/ج3/ص450/كتاب الصوم/الفصل الثاني عشر في الاعتكاف /المكتبة الرشيدية.

([2]) الفقه الإسلامي وأدلته/ج3/ص1779/المبحث السادس حكم الاعتكاف إذا فسد/المكتبة الرشيدية.

و الله اعلم بالصّواب

آدرس فتوا: http://hamadie.ir/fiqh/?p=387
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.