الجواب باسم ملهم الصواب
مسئله مذکور دارای دو بخش است که هر بخش جداگانه پاسخ داده می شود:
جواب بخش اول:
در مسئله زدودن موهای زائد، اصل و هدف از بین بردن آن موها می باشد، و برای ازاله آنها فرقی نمی کند که از چه وسیله ای استفاده کنیم؛ بنابراین استفاده از تیغ، پودر، کرم، اسپره و… جایز است. البته برای جواز آنها توجه به این شرط لازم است که پودر یا کرم یا اسپره مورد استفاده حاوی مواد مضر برای پوست و بدن انسان نباشد. اسپره، پودر و کرم های امروزی در حکم (نوره) هستند که در حدیث و کتب فقه ذکر شده و استفاده از آن بشرط نداشتن ضرر اشکالی ندارد.
جواب بخش دوم:
برای مردان تراشیدن موهای زائد زیر ناف با تیغ و برای زنان جوان کندن آنها بهتر است.
اما در مورد موهای زائد زیر بغل، برای مرد و زن بر عکس آن، یعنی برای زن با تیغ و برای مرد کندن آن بهتر می باشد.
ـ وفی حاشیة الطحطاوی:
والسنة في حلق العانة أن يكون بالموسى لأنه يقوي وأصل السنة يتأدى بكل مزيل لحصول المقصود وهو النظافة وإنما جاء الحديث بلفظ الحلق لأنه الأغلب وسواء في ذلك الرجل والمرأة وقال النووي الأولى في حقه الحلق وفي حقها النتف والإبط أولى فيه النتف لورود الخبر ولأن الحلق يغلظ الشعر ويزيد الرائحة الكريهة بخلاف النتف.([1])
وفی الموسوعة الفقهیة، لِهئیة من کبار العلماء الاسلام:
المفاضلة بين حلق العانة وغيره من طرق الإزالة:
(لا خلاف بين الفقهاء في جواز إزالة شعر العانة بأي مزيل من حلق وقص ونتف ونورة، لأن أصل السنة يتأدى بالإزالة بأي مزيل كما أنه لا خلاف بينهم في أن الحلق أفضل لإزالة شعر العانة في حق الرجل أما المرأة فيرى الحنفية والشافعية أن الأولى في حقها النتف.([2])
([1]) حاشیة الطحطاوی علی مراقی الفلاح/ج2/ص145/باب الجمعة،مجلد2، تحقیق: عبدالکریم العطا، مکتبة العلم الحدیث، دمشق.
([2]) الموسوعة الفقهیة الکویتیة/ج29/ص234/مجلد 45/عانة/مکتبه علوم الاسلامیه، کویته. 1432 هـ.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
http://hamadie.ir/fiqh/?p=369
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.