1ـ آیا اینکه کفار رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ را سحر نمودند صحت دارد؟
2ـ رسول خدا ـ صلوات الله علیه ـ را چه کسی سحر نمود؟
3ـ اگر مسحور شدن رسول مکرم اسلام ـ صلوات الله علیه ـ توسط کفار صحیح است، بفرمایید که ایشان تا چند مدت به این مرض مبتلا بودند و آیا مرض سحر تا آخر عمر مبارک ادامه داشته یا خیر؟
4ـ رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ برای باطل کردن آثار سحر از چه راه حلی استفاده نمود؟
الجواب باسم ملهم الصواب
ج 1ـ آری دشمنان دین مبین اسلام و رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه برای جلوگیری از اشاعه اسلام از هیچ دسیسه و نیرنگی دریغ نمی کردند و یکی از دشمنی های آنان سحر کردن رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ بود. گرچه سحر در عقل، قلب، اعتقاد، وحی، امور نبوت و امور دینی آنحضرت هیچ تاثیری نگذاشته بود، اما بدن و جسم مبارک ایشان را متأثر نموده بود؛ بطوری که در امور دنیایی آنحضرت فراموشی بوجود آمده بود؛ گاهی فکر می کرد فلان کار را انجام داده در حالیکه انجام نداده بود.
جمهور مفسرین و علمای کرام در باره شأن نزول سوره های معوذتین، سحر شدن رسول الله ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ را بیان می دارند. و محدثین کرام به طرق مختلف درباره سحر شدن رسول الله ـ صلی الله علیه واله وسلم ـ توسط کفار، احادیثی نقل کرده اند.
ج 2ـ انجام دهنده سحر، لبید بن اعصم با دخترانش بوده اند که برخی فرموده اند فردی از یهود بوده و برخی دیگر گفته اند حلیف یهود بوده است که در ظاهر مسلمان اما حقیقتاً منافق بودند.
ج 3ـ بیشتر محدثین فرموده اند که رسول الله ـ صلی الله علیه واله وسلم ـ به مدت شش ماه به این مرض مبتلا بوده اند.
ج 4ـ خداوند متعال برای دفع سحر از رسول الله ـ صلی الله علیه واله وسلم ـ سوره های معوذتین را نازل فرمود. مجموع گره های ساحران یازده عدد بود و معوذتین هم دارای یازده آیه می باشد و رسول الله ـ صلی الله علیه واله وسلم ـ هر گره از سحر را که باز می فرمود، یک آیه از معوذتین می خواند و پس از باز کردن هر گره احساس راحتی می نمود تا اینکه الله رب العزة والجلال ایشان را شفای کامل عطا فرمود. و تا پایان عمر مبارک، خود را به این سوره ها دم می کرد.
دلیل:
ـ فی تفسیر روح المعانی:
وفي رواية إن الذي تولى السحر لبيد بن الأعصم وبناته ، فمرض النبيّ ـ صلّى اللّه عليه وسلم ـ فنزل جبريل بالمعوذتين وأخبره بموضع السحر وبمن سحره وبم سحره ، فأرسل ـ صلّى اللّه عليه وسلم ـ عليا كرم اللّه تعالى وجهه والزبير وعمارا فنزحوا ماء البئر وهو كنقاعة الحناء ثم رفعوا راعوثة البئر فأخرجوا أسنان المشط ومعها وتر، قد عقد فيه إحدى عشرة عقدة مغرزة بالإبر ، فجاؤوا بها النبي ـ صلّى اللّه عليه وسلم ـ فجعل يقرأ المعوذتين عليها فكان كلما قرأ آية انحلت عقدة ، ووجد ـ عليه الصلاة والسلام ـ خفة حتى انحلت العقدة الأخيرة عند تمام السورتين ، فقال ـ صلّى اللّه عليه وسلم ـ كأنما أنشط من عقال الخبر.([1])
([1]) روح المعانی فی تفسیرالقرآن العظیم،ج15/ص521/ سورة الفلق، دارالکتب العلمیة، الطبعة الثانیة.
و الله اعلم بالصّواب
آدرس فتوا:
http://hamadie.ir/fiqh/?p=361
مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه، اهل سنت و جماعت بر اساس فقه حنفی
کپی و انتشار فتاوی با ذکر نام منبع «مدرسه دینی اصحاب الصفه زاهدان، دارالافتاء مجازی حمادیه» و آدرس فتوا مجاز می باشد و انتشار بدون ذکر منبع و آدرس شرعاً مجاز نمی باشد.